تاریخ انتشار:

کنجکاوی در دنیای بلبرینگ‌ها؛ بررسی پرکاربردترین نوع بلبرینگ

کنجکاوی در دنیای بلبرینگ‌ها؛ بررسی پرکاربردترین نوع بلبرینگ
در وسایل نقلیه و انواع دستگاه‌های مختلف، بلبرینگ‌ها مانند قهرمانان گمنام و بی‌صدا از چرخش و حرکت نرم قطعات  پشتیبانی می‌کنند. از چرخ‌های خودرو گرفته تا توربین‌های نیروگاه، بلبرینگ‌ها نقش حیاتی در کاهش اصطکاک و افزایش راندمان دارند. این قطعه کاربردی دارای انواع مختلفی است که در این مطلب از فروشگاه اینترنتی بلبرینگ قصد داریم به معرفی پرکاربردترین بلبرینگ‌ها بپردازیم بنابراین، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پرکاربردترین بلبرینگ چیست؟

پرکاربردترین نوع بلبرینگ که در مرکز فروش بلبرینگ به‌فروش می‌رسند؛ بلبرینگ‌های تک ردیفی هستند. فرایند ساخت آن‌ها بسیار ساده است و مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. بلبرینگ‌های تک ردیفی دارای ظرفیت بار دینامیکی نسبتاً بالایی در هر دو جهت شعاعی و محوری و همچنین بار ترکیبی در هر دو جهت هستند. این بلبرینگ‌ها از یک ردیف توپ یا غلتک تشکیل شده‌اند که بین حلقه‌های داخلی و خارجی قرار دارند. 
یاتاقان‌های تک ردیفی معمولاً در موتورهای الکتریکی، چرخ‌های خودرو و ماشین‌های صنعتی که در آن بارهای شعاعی متوسطی وجود دارد، استفاده می‌شوند. بلبرینگ های دو ردیفه از نظر طراحی با بلبرینگ‌های یک ردیفه مطابقت دارند. به‌دلیل وجود دو ردیف توپ، ظرفیت حمل این بلبرینگ‌ها به طور قابل توجهی بالاتر است. درباره نحوه نصب و نگهداری بلبرینگ قبلا به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم که شما می‌توانید با کلیک روی لینک به آن مطلب دسترسی داشته باشید.

معرفی انواع بلبرینگ‌های پرکاربرد

علاوه‌بر دو مدل بلبرینگ تک ردیفی و دو ردیفی که در بلبرینگ فروشی در تهران به‌فروش می‌رسند بلبرینگ‌های‌ پرکاربرد دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای‌

بلبرینگ های تماس زاویه‌ای در چهار نوع اصلی موجود هستند (نسخه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد):
  • بلبرینگ های تماس زاویه ای تک ردیفه که قادر به انتقال نیروی محوری فقط در یک جهت هستند.
  • بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای دو ردیفه که می‌توانند بارهای شعاعی و همچنین بارهای محوری را در هر دو جهت تحمل کنند
  • بلبرینگ‌های چهار نقطه ای که برای پشتیبانی از بارهای محوری که در هر دو جهت عمل می‌کنند، طراحی شده‌اند (برای یک بار محوری معین، یک بار شعاعی محدود می تواند پشتیبانی شود).
  • بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای بسیار دقیق که به‌منظور تحمل بارهای شعاعی و محوری ترکیبی طراحی شده‌اند.

2. بلبرینگ خودتراز

بلبرینگ های خودتراز که در فروشگاه مرکزی بلبرینگ موجود است، دو ردیف توپ و مسیری گرد در حلقه بیرونی دارد. یاتاقان‌های خود تراز نسبت به انحراف شفت و ناهماهنگی زاویه‌ای شفت به محفظه حساس نیستند.

3. بلبرینگ تراست

بلبرینگ‌های تراست را می توان در دو نسخه اصلی به صورت تک جهت یا دو جهت تولید کرد. بلبرینگ‌های تک جهتی استاندارد از یک محور و حلقه توپی ساخته می‌شوند. این یاتاقان فقط می‌توانند بارهای محوری را در یک جهت منتقل کنند. بلبرینگ‌های دو جهته استاندارد دارای گوی‌های بین حلقه محور مرکزی و دو حلقه محفظه هستند. این محصول فقط قادر به انتقال نیروهای محوری در هر دو جهت است.

4. رولبرینگ استوانه‌ای

رولبرینگ‌های استوانه ای در طرح‌ها، ابعاد و اندازه‌های مختلف موجود هستند. نوع اصلی غلتک استوانه‌ای تک ردیفه است که می‌تواند بارهای شعاعی بزرگ را منتقل کند. برای آشنایی بیشتر با دسته بندی بلبرینگ و رولبرینگ روی لینک بزنید.

5. یاتاقان‌های رانش استوانه‌ای غلتکی

این نوع برای بارگذاری پایدار طراحی شده‌اند و در برابر فشار و  ضربه مقاوم هستند. آن‌ها به‌طور استاندارد به‌عنوان یاتاقان‌های تک جهتی ارائه می‌شوند که می‌توانند بارهای محوری را فقط در یک جهت منتقل کنند.
بلبرینگ پرمصرف

6. بلبرینگ‌های سوزنی

بلبرینگ سوزنی از غلتک‌های استوانه ای کوچک ساخته می‌شوند و برای کاهش اصطکاک دارای سطح دوار هستند.

7. یاتاقان‌های رانش سوزنی

این مدل، بلبرینگ مسطح است و از الگوی شعاعی سوزن‌ها استفاده می‌کنند. این بلبرینگ‌ها، سفتی بالا را در حداقل فضای محوری به‌وجود می‌آورند.

8. یاتاقان غلتکی مخروطی تک ردیفی

این نوع برای مدیریت بارهای رانشی و شعاعی روی محورهای دوار و در محفظه‌ها طراحی شده‌اند. آن‌ها از چهار جزو وابسته به هم تشکیل شده‌اند: حلقه داخلی، حلقه بیرونی؛ غلتک‌های مخروطی یا عناصر نورد و قفس یا نگهدارنده غلتکی. زوایای مخروطی به یاتاقان اجازه می‌دهد تا ترکیبی از بارهای شعاعی و رانش را تحمل کند.

9. رولبرینگ‌های کروی دو ردیفه

این مدل دارای دو ردیف غلتک کروی با مسیر کروی مشترک در حلقه بیرونی هستند. این بلبرینگ‌ها برای تحمل بارهای شعاعی و محوری سنگین در هر دو جهت طراحی شده‌اند. اکثر تولیدکنندگان مانند بلبرینگ skf چندین نسخه از رولبرینگ‌های کروی را ارائه می‌دهند که در ساختار حلقه داخلی متفاوت هستند.

10. یاتاقان‌های رانش کروی غلتکی

این بلبرینگ از غلتک‌های متقارن به شکل بشکه استفاده می‌کنند که در سطح داخلی کروی می‌غلتند. آنها می‌توانند بارهای شعاعی و محوری ترکیبی را در خود جای دهند و همچنین ناهماهنگی شفت‌ها را حل کنند.

بلبرینگ ساده چیست؟

این بلبرینگ‌ها، ساده ترین نوع  یاتاقان هستند که فقط از یک سطح و بدون عناصر غلتشی تشکیل می‌شوند. بلبرینگ‌های ساده کم هزینه‌ترین نوع بلبرینگ محسوب می‌شوند که بسیار جمع و جور و سبک وزن هستند و ظرفیت حمل بار بالایی دارند.
طراحی یک یاتاقان ساده بستگی به نوع حرکتی دارد که یاتاقان باید ارائه دهد. سه نوع حرکت ممکن عبارتند از: یاتاقان ژورنال (اصطکاکی، شعاعی یا دوار)، یاتاقان خطی (این یاتاقان حرکت خطی را فراهم می‌کند)، یاتاقان رانش (یاتاقان رانش سطح باربری را برای نیروهایی که محوری به شفت عمل می‌کنند، فراهم می‌سازد.

بلبرینگ سون استار دارای ضمانت یکساله

افراد بسیاری برای خرید بلبرینگ از بازار لوازم یدکی تهران به آنجا می‌روند و زمان زیادی را صرف گشت و گذار در‌‌ آن بازار می‌کنند. شما می‌توانید برای صرفه جویی در زمان و دریافت سریع سفارش خود به سایت مرکز فروش بلبرینگ مراجعه کنید. 
در سایت مرکز بلبرینگ یا سون استار انواع محصولات مرتبط با بلبرینگ به‌فروش می‌رسد‌. در صورت عدم موجودی یک محصول، آن قطعه به‌طور سفارشی برای شما ساخته خواهد شد. بلبرینگ سون استار یکی از بهترین شرکت‌های فروشنده بلبرینگ با ضمانتامه است‌. تمامی محصولات این فروشگاه با گارانتی یک ساله واقعی به‌فروش می‌رسند.
شما می‌توانید برای دریافت مشاوره یا سفارش با شماره تلفن همراه 09122136592 و یا شماره ثابت 02133957738 تماس بگیرید برای مشاهده لیست قیمت بلبرینگ سون‌ استار به سایت مرکز فروش بلبرینگ سر‌بزنید.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما

PushNotificationAcceptTitle

PushNotificationAcceptDescription