تاریخ انتشار:

در شغل مکانیکی چه مهارت هایی لازم است؟

در شغل مکانیکی چه مهارت هایی لازم است؟

در شغل مکانیکی چه مهارت‌هایی لازم است؟

 به دلیل گستردگی صنعت حمل و نقل و افزایش تعداد ماشین‌ها و وسایل نقلیه مردم اهمیت زیادی به پیدا کردن یک مکانیک خوب می‌دهند. 
در این مقاله می خوانیم:
  1. یک مکانیک خودرو چه کارهایی انجام می‌دهد؟
  2. یک مکانیک با چه چالش‌هایی روبروست؟
  3. مکانیک به چه دانش و تکنولوژی نیازمند است؟
  4. یک مکانیک خودرو چه مهارت‌های پایه و چی توانایی‌هایی را باید داشته باشد؟
  5. یک مکانیک چه ویژگی‌های شخصیتی نیاز دارد؟
  6. درآمد مکانیک خودرو چقدر است؟
با دانستن اینکه چه شخصی با چه ویژگی‌هایی می‌تواند هر کاری مثل کار مکانیکی را انجام دهد می‌توانیم در هر حرفه‌ای بهترین خدمات را دریافت کنیم.
نگاه ساده انگارانه به هر شغلی می‌تواند از اهمیت آن کم کند و ما را از دریافت خدمات تخصصی و کارآمد از آن محروم نماید. بنابراین دانستن مواردی مثل اینکه دقیقا در آن شغل چه کارهایی باید انجام شود، به چه دانش، توانایی و مهارت‌های پایه‌ای نیاز داریم به ما در شناخت آن کمک می‌کند.

مکانیکی

یک مکانیک خودرو چه کارهایی انجام می دهد؟

از کارهای نسبتاً معمولی مانند: تعویض روغن خودرو یا تعویض فیلتر هوای آن گرفته تا کارهای پیچیده‌تر مانند تست قطعات و سیستم‌ها برای اطمینان از عملکرد صحیح آن، مکانیک‌ها نقش مهمی در اطمینان رانندگان در جاده‌ها دارند.
روال کاری یک مکانیک طیف گسترده‌ای دارد و هر روز کار منحصر به فردی را انجام می‌دهد. هر روز کار به طور معمول نوعی چالش را برای آنها به ارمغان می‌آورد، خواه پیدا کردن یک پمپ آب که در حال نشت است یا رفع مشکلات زنگ زدگی باشد.
اگر خود او کارفرماست اول باید یک مدیر باشد، چون حتما کسانی در کنارش هستند که بخش‌هایی از کارش را انجام می‌دهند. پس او به عنوان مدیر باید به طور مستقیم بر هماهنگی فعالیت‌هایی که در مکانیکی انجام می‌شود نظارت داشته باشد و در آن واحد باید کارهای یک نصاب و تعمیرکار را انجام بدهد.
تشخیص، تنظیم و تعمیر انواع موتور از موتور ماشین گرفته تا وسایل نقلیه موتوری مشابه یکی از مهم‌ترین کارهای یک مکانیک است. بخش‌بندی‌هایی که در این زمینه وجود دارد بسیار راه‌گشاست مثلا مکانیک موتور سیکلت هرچند می‌تواند یک خودرو را نیز تعمیر کند، اما به صورت تخصصی‌تر روی موتورسیکلت‌ها کار می‌کند.
مکانیک انواع خودرو‌ها نیز می‌توانند متفاوت باشند بخش‌بندی‌ها به تخصصی شدن خدمات، سرعت بخشی به آنها و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه کمک می‌کند.

یک مکانیک با چه چالش هایی روبرو است؟

  • چالش زمان:

  • برای اینکه به موقع کارها انجام شود باید برنامه‌ها، توالی‌ها و تکلیف فعالیت‌های کاری را بر اساس اولویت کاری، کمیت تجهیزات و مهارت کارمندان تعیین کنید. آنچه که دارید و آنچه که می‌دانید اولویت‌بندی شما را به عنوان یک مکانیک شکل می‌دهد، تجهیزات بخش مهمی از شغل شماست.

  • چالش موجودی‌های مکانیکی:

  • چالش ایجاد شرایط ایمن در مکانیکی:

  • بازرسی و نظارت بر زمینه‌های کاری، بررسی ابزارها و تجهیزات و ارائه آموزش ایمنی کارکنان برای جلوگیری‌، کشف و اصلاح شرایط ناامن یا نقض رویه‌ها و قوانین ایمنی، ایمنی نکته مهمی است که توجه به آن اهمیت فراوانی دارد. وقتی از حوادث یا جراحات به وجود آمده در مکانیکی گزارش تهیه شود، می‌توان آنها را کنترل کرد و از وقوع آن جلوگیری نمود.

فروشگاه اینترنتی بلبرینگ مرکز، عرضه کننده انواع بلبرینگ صنعتی، رولبرینگ، تسمه، زنجیر کابل، ریل و واگن و ... تماس با شماره‌های 02133962205 و 02133962206
*دانلود لیست قیمت برند سون استار فروشگاه هفت : فایل pdf

یک مکانیک خودرو به چه دانش و تکنولوژی نیازمند است؟

پس از کسب مدرک دیپلم یا معادل آن یک مکانیک باید به دنبال یاد گرفتن آموزش‌های اضافی باشد تا برای کارفرمایان جذاب به نظر برسد. معمولا این دوره‌ها دو یا پنج ساله هستند و پس از آن شما به عنوان یک تکنسین شناخته خواهید شد.
کار کردن به عنوان کارآموز پس از گذراندن آموزش‌های لازم یا حتی بدون آن در یک دوره دوساله شما را برای انجام هر نوع تعمیری آماده می‌سازد. البته برای مکانیک شدن شما می‌توانید علاوه بر آموزش‌های سنتی تحصیلات دانشگاهی نیز کسب نمایید، تحصیل در دانشگاه و یک مکانیک تحصیل کرده بودن می تواند تفاوت‌های چشم گیری در شغل شما ایجاد کند.
تصور همه ما از مکانیکی یک محیط آغشته به روغن همراه با بوی بنزین است جایی که شاید زیبایی و تمیزی در آن چندان نکته قابل توجهی نباشد اما با ورود افراد تحصیل کرده‌ای که تمایل به کار کردن در محیط متفاوتی نسبت به آنچه تا کنون بوده و دیده‌ایم دارند شاید باید منتظر تغییرات چشمگیری در مکانیکی‌ها و گاراژ‌ها در آینده باشیم.
ارائه خدمات جدید و وجود فضاهایی که در آن هدف نه تنها فقط کار بلکه جذب مشتری نیز هست باعث رونق کسب و کار شما خواهد شد.

مکانیکی

برای هر حرفه و شغلی ما نیاز به دانش داریم این دانش را با آموزش به دست آورده ایم اما یک مکانیک در چه زمینه هایی باید دانش و آگاهی داشته باشد:

  • مهندسی و فناوری
  • مکانیکی
  • رایانه و الکترونیک
  • کسب و کار
  • خدمات مشتری
  • مدیریت
  • ایمنی 
  • امنیت شخصی و پرسنلی و امنیت عمومی

تکنولوژی:

در نتیجه پیشرفت‌های تکنولوژی خودرو، اکنون مکانیک باید با رایانه‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری که در فروشگاه‌های اتومبیل و وسایل نقلیه استفاده می‌شود، آشنا باشد. پیشرفت‌های فن‌آوری به عملکرد قطعات الکتریکی و مکانیکی در جدیدترین وسایل نقلیه کمک می‌کند.
موردی که این روزها باید به آن اشاره کرد آشنایی با اینترنت و کار با آن است ایجاد شبکه‌هایی از همکاران مکانیک و پرسش و پاسخ و مطرح کردن مشکلات و پیدا کردن راه‌حل آنها از طریق نظر خواهی از جمع همکاران در شبکه‌های اجتماعی و همچنین خرید اینترنتی لوازم و قطعات مورد نیازتان در مکانیکی از یک فروشگاه اینترنتی مانند فروشگاه آنلاین بلبرینگ به شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.

مکانیک خودرو چه مهارت‌های پایه و چه توانایی‌هایی را باید داشته باشد؟

  1. یک مکانیک خودرو باید بتواند خوب به دیگران گوش دهد و مهارت قطع نکردن و پرسیدن سؤالات خوب را داشته باشد.
  2. فکر کردن در مورد جوانب مثبت و منفی روش‌های مختلف برای حل یک مشکل.
  3. مکانیک خودرو باید مهارت حل مسئله داشته باشد.
  4. یک مکانیک خودرو باید متوجه یک مشکل دقیق بشود و بهترین راه‌حل را بتواند بفهمد.

توانایی های شغل مکانیک خودرو:

  • با صحبت کردن ارتباط برقرار کند.
  • آنچه مردم می‌گویند را گوش بدهد و بفهمد.
  • واضح صحبت کند.
  • توجه (بتواند دو یا چند کار را همزمان انجام بدهد!).
  • استفاده از دست و انگشتان. 
  • وسایل را با دست خود نگه دارد یا جابجا کند.
  • قسمت‌های کوچک را با انگشتان خود جمع کند.

 ویژگی های شخصیتی مکانیک خودرو:


مکانیکی

  • توجه به جزئیات 
  • قابل اعتماد بودن 
  • استقلال
  • تفکر تحلیلی
  • رهبری
  • توجه به جزئیات
  • تحمل استرس
  • خود کنترلی

زنان در شغل مکانیکی

در روزهایی که انسانها بر اساس توانایی‌ها و استعدادشان شغل خود را انتخاب می‌کنند و جنسیت رفته‌رفته در انتخاب شغل رنگ می‌بازد زنان نیز وارد بازار شغل مکانیکی شده‌اند شغلی که بیشتر مردانه بوده است تا زنانه.
در ایران دو دختر جوان در یک تعمیرگاه ماشین‌های سواری آموزش دیده‌اند و مشغول به شاگردی در یک مغازه مکانیکی هستند. کیانا یاراحمدی در رشته حقوق تحصیل کرده است و نیلوفر فرهمند در رشته گرافیک اما می‌گویند شغل مکانیکی را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کرده‌اند. آنها می گویند تنها به دلیل علاقه به کار مکانیکی این حرفه را انتخاب کرده‌اند و ترجیحشان این بوده که مکانیکی را به شکل سنتی یاد بگیرند تا از طریق تحصیلات دانشگاهی، در ابتدا همکارانشان در مکانیکی آنها را خیلی جدی نگرفته بودند اما حالا هر زمانی ماشینی به تعمیرگاه بیاید از آنها می‌خواهند که در عیب‌یابی ماشین کمکشان بکنند.
سعی نیلوفر و کیانا بر این بوده که بین ویژگی‌های شخصیتی‌شان و شغل مکانیکی هماهنگی ایجاد بکنند. آنها معتقدند که کار مکانیکی یک کار گروهی است و در مواردی که نیاز به نیروی بدنی بالاست این کار گروهی کمک کننده است.
در آینده نزدیک شاهد فعالیت زنان بیشتری در مکانیکی‌ها خواهیم بود.

مکانیکی



درآمد یک مکانیک چقدر است؟

بر اساس آمار OICA (سازمان بین المللی خودروسازی جهان) در سال 2019 در ایران تعداد تقریبی 83 هزار انواع خودرو تولید شده، که این رقم در آمریکا 10 میلیون و 880 هزار خودرو و در چین 25 میلیون و 720 هزار خودرو بوده و این رقم در کل جهان 92 میلیون خودرو بوده است.
تمامی این آمار و ارقام نشان‌دهنده این است که خودرو به بخش بسیار مهمی از زندگی ما تبدیل شده و در کنار این مسئله نیاز به شغل مکانیکی یا تعمیر‌کار خودرو نیز نیازی روز افزون است، بنابراین می‌توان آینده خوبی را برای آن متصور شد و روی یک درآمد میلیونی حساب باز کرد.
به صورت جزئی‌تر در بازار رقابتی این روزها تجربه و مهارت و ارائه خدمات کاربردی و خاص با جذب مشتری بیشتر می‌تواند درآمد یک مکانیک را افزایش دهد مضاف بر اینکه یک مکانیک با خرید قطعاتی مانند بلبرینگ، رولبرینگ، کاسه نمد و زنجیر کابل از یک مرکز فروش بلبرینگ به صورت عمده و فروش جزئی آنها می‌تواند سود کند. 
همچنین مکانیک‌هایی که قطعات را تعمیر می‌کنند بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند تا آنهایی که به دنبال تعویض قطعه هستند چرا که تعمیر قطعات برای مشتری بسیار با صرفه‌تر از تعویض آن است. همین تعمیر و تعویض‌ها می‌توانند در بازه قیمتی پنجاه یا شصت هزار تومان باشند و تا چند میلیون تومان هر دوی اینها می‌تواند برای مکانیک سود به همراه داشته باشد.
اما یک مکانیک قبل از هر چیزی باید مکانی برای کارش داشته باشد یا آن را اجاره کند یا بخرد و سپس مغازه خود را تجهیز کند و البته اینها مواردی هستند که یک مکانیک باید برای آنها یک هزینه اولیه و یک هزینه ماهیانه در نظر بگیرد.
توسعه اقتصادی و گرم شدن بازار کسب و کار در گرو توجه به همین نکات است. هر انسانی در هر کار و حرفه‌ای می‌تواند بهترین باشد. شرط بهترین بودن اول علاقه به آن کار است آماده کردن بستری که در آن هر حرفه‌ای از اهمیت خاص خود برخوردار باشد، جایگاه و نظم و انضباط خاص و امینیت شغلی خود را داشته باشد باعث رشد نرخ افرادی می‌شود که با عشق و علاقه به آن شغل روی آورده‌اند.

فروشگاه اینترنتی بلبرینگ مرکز، عرضه کننده انواع بلبرینگ صنعتی، رولبرینگ، تسمه، زنجیر کابل، ریل و واگن و ... تماس با شماره‌های 02133962205 و 02133962206
*دانلود لیست قیمت برند سون استار فروشگاه هفت : فایل pdf

>> اخبار مرتبط:
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما

PushNotificationAcceptTitle

PushNotificationAcceptDescription